COOKIE POLICY
Cookies zijn essentieel voor het optimaliseren van onze website. Cookies helpen ons om algemene gebruiksstatistieken op te slaan en zij slaan andere informatie op die ons in staat stelt om features zoals de vergelijkingstool te laten functioneren. De Cookies slaan GEEN persoonlijke data op die u kunnen identificeren. Meer info over cookies vindt u op onze Privacy Policy-pagina

Verstrengde BIV en Vergroende VKB in Vlaanderen

Autokopers gevestigd in het Vlaamse Gewest (behalve leasebedrijven) zullen een hogere belasting op inverkeerstelling (BIV) moeten betalen bij inschrijving van een auto (behalve geleasede wagens) vanaf 01/01/2016, maar zullen ook rekening moeten houden met een nieuwe berekeningswijze voor de jaarlijkse verkeersbelasting (VKB) vanaf 01/04/2016.

De verhoogde BIV en de vergroende VKB geldt voor wie een (niet geleasede) nieuwe of tweedehandse wagen in Vlaanderen inschrijft. Het rijdende autopark blijft ongemoeid.

1. Verstrengde groene BIV

Hieronder wordt de huidige (tot 31/12/2015) en nieuwe (vanaf 01/01/2016) BIV-formule vergeleken:

HUIDIG: BIV = [(CO² * f +x)6 * 4.500 + c] * LC
                                   250

NIEUW: BIV = [(CO² * f +x)6 * 4.500 + c] *LC
                                  246

Waarbij 
f = correctiefactor voor de brandstof (f = 1, behalve voor LPG en CNG)
x = correctiefactor CO2 (4,5 g/jaar, te rekenen vanaf 2013)
c = luchtfactor in functie van Euro-norm en brandstoftype (zie tabel hieronder)
LC = leeftijdcorrectiefactor (-10%/jaar, met een minimum van 10% vanaf 10 jaar)

De noemer in de formule daalt van 250 tot 246; de luchtfactor c wijzigt als volgt:


Huidige luchtfactor
(tot 31/12/2015)
Nieuwe luchtfactor c
(vanaf 01/01/2016)

Diesel Benzine
LPG, CNG
Diesel Benzine en andere,
behalve aardgas

c c c
Euro 0 € 846,07 € 2.127,21    € 1.159,12 € 2.914,27
Euro 1 € 378,38 € 624,09    € 518,38 € 855,00
Euro 2 € 113,14
€ 452,71  € 155,01 € 620,21
Euro 3 € 70,98 € 356,71    € 97,24 € 488,69
Euro 3 + DPF € 17,04 € 337,17   € 23,34 € 461,92
Euro 4 € 17,04 € 337,17   € 23,34 € 461,92
Euro 4 + DPF € 15,32 € 331,44   € 20,99 € 454,07
Euro 5 € 15,32 € 331,44 € 20,99 € 454,07
Euro 6 € 15,32 € 12,25  € 20,99 € 454,07


Het minimum BIV-bedrag stijgt van € 41,61 tot € 41,99.
Het maximum BIV-bedrag stijgt van € 10.402 tot € 10.497,70.

Worden vrijgesteld van de BIV:
  • Puur elektrische voertuigen.
  • Plug-in hybride voertuigen, dit tot 31 december 2020. Een plug-in hybride voertuig is een voertuig dat aangedreven wordt door een elektrische motor en een verbrandingsmotor waarvoor de energie geleverd wordt aan de elektrische motor door batterijen die volledig opgeladen kunnen worden via een aansluiting aan een externe energiebron buiten het voertuig.
  • Voertuigen op aardgas, dit tot 31 december 2020. Dit zijn voertuigen waarvan de motor, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas).
De BIV-regeling treedt in werking op 1 januari 2016.

2. Vergroende jaarlijkse VKB

a) In functie van de CO2-uitstoot (normverbruik), wordt het VKB-tarief:De VKB blijft behouden als basisbelasting, met gebruik van fiscale pk’s en de bijhorende bedragen (jaarlijks geïndexeerd op 01/07 van elk jaar), maar wordt verhoogd en/of verlaagd in functie van CO2-uitstoot, brandstoftype en euronorm van de wagen, en wel als volgt:

a) In functie van de CO2-uitstoot (normverbruik), wordt het VKB-tarief:
  • verhoogd met 0,30 % per g/km CO2 boven 122 g/km en niet hoger dan 500 g/km;
  • verlaagd met 0,30 % per g/km CO2 onder 122 g/km en niet lager dan 24 g/km.
b) In functie van de euronorm (+DPF) en de brandstofsoort, wordt het VKB-tarief met een percentage verhoogd of verlaagd als volgt
Euronorm benzine en andere
brandstoffen
diesel
euro 0 +30% +40%
euro 1 +5% +35%
euro 2 +5% +30%
euro 3 0% +25%
euro 3 + roetfilter / +25%
euro 4 -15% +25%
euro 4 + roetfilter / +15%
euro 5 of EEV -15% +15%
euro 6 -15% +15%
euro 6 RDE 1 -15% +10%
euro 6 RDE 2 -15% -15%




RDE = Real driving Emissions 

Worden vrijgesteld van de VKB: 
  • Puur elektrische voertuigen. 
  • Plug-in hybride voertuigen met een maximale CO2-uitstoot van 50g/km, dit tot 31 december 2020. Een plug-in hybride voertuig is een voertuig dat aangedreven wordt door een elektrische motor en een verbrandingsmotor waarvoor de energie geleverd wordt aan de elektrische motor door batterijen die volledig opgeladen kunnen worden via een aansluiting aan een externe energiebron buiten het voertuig. 
  • Voertuigen op aardgas, dit tot 31 december 2020. Dit zijn voertuigen waarvan de motor, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aangedreven wordt met aardgas). 

De VKB-regeling treedt in werking op 1 april 2016.

Nieuws