COOKIE POLICY
Cookies zijn essentieel voor het optimaliseren van onze website. Cookies helpen ons om algemene gebruiksstatistieken op te slaan en zij slaan andere informatie op die ons in staat stelt om features zoals de vergelijkingstool te laten functioneren. De Cookies slaan GEEN persoonlijke data op die u kunnen identificeren. Meer info over cookies vindt u op onze Privacy Policy-pagina

EcoBoost Engine

Vermogen en efficiënte

EcoBoost

Onder de naam EcoBoost ontwikkelen we een nieuwe generatie benzinemotoren die topprestaties leveren, tegen een fors lager brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. In de Ford EcoBoost-benzinemotoren worden technologieën voor directe brandstofinspuiting, turbodruk (turbotechniek) en dubbele variabele kleptiming gebruikt, voor significant betere prestaties en een veel betere verbranding bij elk toerental.

De jongste telg in het assortiment EcoBoost-motoren is de 1.0-liter EcoBoost-motor (100 of 125 pk). Hij kwam voor het eerst op de markt in Europa in 2012 als motor van de Ford Focus en is intussen ook beschikbaar in negen andere modellen: de Fiesta, B-MAX, EcoSport, C-MAX en Grand C-MAX, Tourneo Connect, Tourneo Courier, Transit Connect en Transit Courier. Deze toonaangevende motor produceert hetzelfde vermogen als een conventionele 1.6 liter benzinemotor, maar verbruikt 20 % minder brandstof dan gelijkaardige motoren. Dankzij een ingrijpende hertekening van de motor is het brandstofverbruik nu vergelijkbaar met dat van een diesel.

De 1.0-liter EcoBoost-motor werd in 2012, 2013 én 2014 verkozen tot “International Engine of the Year” omwille van zijn rijgedrag, vermogen, zuinigheid, verfijndheid en technologie. Een panel van 82 journalisten uit de autowereld uit 35 landen kenden de 1.0-liter EcoBoost-motor ook voor het derde jaar op rij de prijs voor “Best Engine Under 1.0-litre” toe op de Engine Expo 2014 in Stuttgart. Meer info op http://ukipme.com/engineoftheyear.

Gelijkschakeling diesel- en benzineprijzen.

Vanaf januari 2015 wordt diesel 7 cent duurder. Een eerste stap om de prijzen van benzine en diesel tegen 2018 op hetzelfde niveau te brengen. Het enige voordeel van een diesel zou dan nog zijn lager verbruik zijn, maar de Ecoboost 1.0L benzinemotor is net zo zuinig en presteert bovendien als een 1.6 benzinemotor. Wie dus van plan is in 2015 een nieuwe wagen te kopen, heeft een extra reden om voor een benzinemotor te kiezen. En waarom dan niet meteen de Engine of the Year?


PowerShift


Ford PowerShift levert een topervaring voor rijfanaten. Deze ultramoderne automatische transmissie met dubbele koppeling en zes versnellingen kiest deskundig de volgende juiste versnelling op precies het juiste moment en zorgt voor bliksemsnel schakelen zonder onderbreking van de aandrijfkracht.

Hierdoor wordt ook minder brandstof verbruikt dan bij een conventionele automatische transmissie. Ford PowerShift heeft naast een maximale efficiëntie en zuinig brandstofverbruik ook een sportmodus waarmee u manueel kunt schakelen door tegen de versnellingspook te tikken voor dynamischere prestaties.


Ford Duratorq-dieseltechnologie

Onze dieselmotoren gebruiken de laatste geavanceerde technologie om prestaties te leveren met uitstekende brandstofefficiëntie en een lagere CO2-uitstoot.

De beduidend verbeterde Mondeo 2.0-liter Duratorq TDCi 163 pk (340 Nm) dieselmotor is soepel, stil en snel. Hij genereert een CO2-uitstoot van slechts 139 g/km voor de manuele transmissie met zes versnellingen, terwijl de PowerShift-transmissie slechts 149 g/km CO2-uitstoot levert.


Zuinigheid & besparingen

Eco Mode

Deze slimme software levert handig advies over hoe u een optimaal brandstofverbruik kunt bereiken door uw rijgedrag aan te passen. Dit systeem controleert de invloed van uw rijgedrag op het brandstofverbruik – inclusief schakelen, anticiperen (zo gelijkmatig en soepel mogelijk rijden) en rijden op de weg (rijden aan de efficiëntste snelheid op snelwegen en plattelandswegen). Bovendien houdt het systeem ook rekening met het aantal korte ritten met koude motor.

Daarna genereert Ford Eco Mode een bestuurdersprofiel met een scoretabel voor deze rijparameters en biedt informatie over hoe u het brandstofverbruik kunt verminderen. Zo kan deze technologie u mettertijd helpen om minder brandstof te verbruiken en zo kosten te besparen en het milieu een handje te helpen.

Schakelindicator

De schakelindicator in het instrumentenpaneel van geselecteerde Ford-modellen informeert de bestuurder over het ideale moment om te schakelen. Het systeem registreert de manier waarop u rijdt, houdt rekening met de hellingsgraad van de weg, de belasting van de auto en uw individuele rijstijl – en vervolgens identificeert het systeem het gunstigste moment om te schakelen.

Door op het juiste moment van versnelling te veranderen, kunnen veel bestuurders besparen op de brandstofkosten door onnodig hoge toerentallen te vermijden. Ze zorgen op die manier ook voor minder CO2-uitstoot en minder slijtage van motor- en transmissieonderdelen.


Innovatie

Elektronische stuurbekrachtiging (EPAS)

EPAS zorgt voor een lichte, gemakkelijkere besturing tijdens het parkeren. Bovendien zorgt het voor een steviger stuurgevoel en dus een betere controle bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de autosnelweg.

In tegenstelling tot conventionele stuurbekrachtiging, die continu in bedrijf is en energie en brandstof verbruikt, werkt onze EPAS-technologie alleen wanneer het nodig is, en helpt daardoor ook het brandstofverbruik te verminderen.

Smart Regenerative Charging

Smart Regenerative Charging genereert 'vrije' elektrische stroom wanneer u remt. Die wordt gebruikt om de accu op een optimale manier bij te laden, waardoor er minder brandstof wordt verbruikt.


Auto-Start-Stop

Het Ford Auto-Start-Stop-systeem legt de motor automatisch stil wanneer het voertuig stationair draait – bij een stoplicht bijvoorbeeld – en start de motor opnieuw wanneer de bestuurder wil vertrekken, waardoor de brandstof die verbruikt wordt bij stationair draaien, wordt uitgespaard.

Dit geavanceerde systeem is zorgvuldig ontworpen met het comfort van de klant voor ogen en om een vlot, stil en naadloos start- en stopgedrag te creëren, waarvoor de bestuurder zijn rijgedrag niet hoeft aan te passen.

Het systeem kan tot 5 % brandstofverbruik en CO2-uitstoot besparen in gemengde rijomstandigheden. In druk verkeer met veelvuldig stoppen en in de stad kan de besparing zelfs oplopen tot 10 %.

Active Grille Shutter

Deze elektronisch gestuurde variabele grilleopening sluit meer bij hogere snelheden om de wagen aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen.

Bovendien helpt de Active Grille Shutter om de motor sneller op te warmen bij koud weer.

Nieuws