COOKIE POLICY
Cookies zijn essentieel voor het optimaliseren van onze website. Cookies helpen ons om algemene gebruiksstatistieken op te slaan en zij slaan andere informatie op die ons in staat stelt om features zoals de vergelijkingstool te laten functioneren. De Cookies slaan GEEN persoonlijke data op die u kunnen identificeren. Meer info over cookies vindt u op onze Privacy Policy-pagina

10/04/2018

Ford onderzoekt de toekomst van drones

Wel eens luchtfoto’s op de tijdslijn van uw sociale media voorbij zien komen?  Grote kans dat deze met behulp van een drone gemaakt zijn.  Drones zijn tegenwoordig namelijk ook heel toegankelijk voor amateurs.  U kent vast wel iemand die zo’n kleine drone heeft.

De mogelijkheden van drones

Ook bij Ford hebben wij naar de mogelijkheden van het gebruik van drones gekeken.  De mogelijkheden zijn eindeloos, en kunnen ook tijdens het werk ingezet worden.

U zult vast niet verbaasd zijn dat het aantal drones dagelijks groeit. Het wordt verwacht dat het aantal met kleine drones voor amateurs in 2020 van 1,9 miljoen drones naar wel 4,3 miljoen drones zal stijgen, aldus de Federal Aviation Administration (FAA) in Amerika. Dit is zonder de verkoop van commerciële drones, de verwachting is dat dit aantal drie keer zo groot wordt, waardoor het aantal drones in de VS alleen al tot 7 miljoen drones oploopt.

Regelgeving 

Deze technologie wordt steeds populairder, toch staat deze technologie nog in de kinderschoenen. Een van de grootste knelpunten op het gebied van drones is de regelgeving in de lucht – de reden dat Ford deel heeft genomen aan het ‘Unmanned Aircraft Systems Symposium’ van de FAA.

Wij zijn de enige autofabrikant die deel uitmaakt van het ‘Rulemaking Committee’ (Commissie voor Regelgeving) van de FAA.  Wij zijn hier lid van, omdat wij zeker willen stellen dat van onze transportkennis gebruik wordt gemaakt om een framewerk voor deze nieuwe transportmodus te ontwikkelen. Door proactief aan deze dialoog deel te nemen, hopen wij  drones in te toekomst optimaal te kunnen benutten.

Zo heeft Ford de FAA commissie recentelijk een manier aanbevolen om drones tijdens de vlucht te identificeren en traceren.  Met ons unieke voorstel kunnen drones die vlakbij vliegen zonder al te veel aanpassingen aan bestaande modellen geïdentificeerd worden.  Dit werk wordt voortgezet om voor het veilig en verantwoord gebruik van de drones in het Amerikaanse luchtruim te zorgen, terwijl tegelijkertijd aan de nodig innovaties gewerkt wordt.

Ook drones hebben een nummerbord nodig

De oplossing van Ford voorziet de FAA van een 10-cijferige code voor diegenen die hun drone registreren.  Dit dient leesbaar op het frame van de drone aangebracht worden.  Het is vooral een uitdaging, omdat de ID van de drone alleen van dichtbij afgelezen kan worden, waardoor het bijna onmogelijk is om drones in de lucht te identificeren.

Toen hebben we naar de anti-collision lichten gekeken, die door veel drones wordt gebruikt om s’ nachts zichtbaar te blijven.  Ons idee, waarvoor octrooi is aangevraagd, is om deze lichten te gebruiken om de 10-cijferige code in een ASCII-gecodeerd binair signaal op een baudrate uit te zenden – een signaal dat over verschillende systemen gesynchroniseerd kan worden zodat dit globaal ingezet kan worden.  Zo kan deze 10-cijferige code als een soort nummerbord worden gebruikt.

Dit is slechts een van de voorstellen van Ford.  Zo heeft onze UAV Systems groep in Palo Alto een aanpasbaar ontwikkelingsplatform gecreëerd, waar verschillende team bij Ford mogelijkheden kunnen testen waar drones en voertuigen samen kunnen werken, bijvoorbeeld tijdens onderzoek. Zo’n platform geeft ingenieurs de kans om langetermijnmogelijkheden van de technologie te beoordelen en kan men zien welke rol zij in de toekomst kunnen spelen.  De planning is, om hier in de toekomst een open-source platform van te maken, zodat anderen hier ook voordeel mee kunnen opdoen.

Het potentieel

Het is misschien vreemd dat een autofabrikant zich zo op de drone toelegt, toch denken wij dat het potentieel hier enorm is.  Om deze nieuwe technologie in Ford wagens te kunnen integreren, dienen we eerst een goed idee te hebben over hoe het werkt, hoe het gebruikt kan worden en wat de beperkingen zijn.  We voeren vaak experimenten op individuele componenten uit, om hier zoveel mogelijk te weten te komen, zodat onze wagens alleen met de beste technologieën zijn uitgerust.

Omdat steeds meer mensen een drone aanschaffen, en dit als ‘normaal’ wordt gezien, denkt Ford dat klanten deze apparaten deel van hun levensstijl zullen uitmaken, of dit nu voor een hobby of commercieel is.

Zo doet Ford het voorbereidende werk om ervoor te zorgen dat de wagens onze klanten de juiste ervaring bieden zodra we naar een ‘smart world’ overgaan.

Dit artikel is gebaseerd op een blog van Ford.

Contacteer ons voor meer informatieOnze voertuigen



Nieuws